poniedziałek, 25 listopada 2013

Penne z cukinią i szparagami



Składniki:

- makaron penne (90 g)
- młode bardzo małe cukinie (2)
- pomidory (2)
- zielone szparagi (6)
- biała cebula (1 mała)
- czerwone wino (100 ml)
- oliwa
- sól, pieprz

Ugotować makaron. W tym czasie rozgrzać na patelni odrobinę oliwy z solą i pieprzem i podsmażyć cebulę. Dodać pokrojoną w kostkę cukinię i szparagi i smażyć przez kilka minut. Dodać wino i pokrojone w kostkę pomidory (można je najpierw sparzyć i obrać) i smażyć aż sos zgęstnieje.

Tiramisu


Składniki:

- podłużne biszkopty (300 g)
- mascarpone (300 g)
- jajka (3)
- cukier puder (4 łyżki)
- espresso (3 filiżanki)
- amaretto (4 łyżki)
- gorzkie kakao

Składniki na dekorację z czekolady:

- gorzka czekolada
- mleczna czekolada
- biała czekolada

Ubić żółtka z cukrem, dodać mascarpone, łyżkę amaretto i wymieszać. Ubić białka na sztywną pianę i delikatnie wymieszać z masą.
Wymieszać kawę z amaretto, wylać na duży talerz, moczyć w niej biszkopty i układać w formie (o wymiarach ok. 21 x 29 cm). Po zapełnieniu całego dna formy wyłożyć na biszkopty połowę masy. Następnie tak samo przygotować drugą warstwę biszkoptów i pozostałą masę.
Wstawić ciasto do lodówki na co najmniej 4 godziny. Przed podaniem posypać kakao.

Dekoracja z czekolady:
Roztopić gorzką czekoladę i malować wzory (lustrzane odbicie obrazka, który chcemy uzyskać) na gładkiej, śliskiej powierzchni (np. przezroczystej folii). Wstawić do lodówki aż zastygną. Następnie roztopić mleczną czekoladę z odrobiną białej (im więcej białej, tym jaśniejszy będzie kolor masy), przestudzić i zalać nią ciemne kontury. Odstawić do lodówki aż rysunek stwardnieje, a następnie zdjąć z folii i przełożyć na ciasto.
Dokładna instrukcja ze zdjęciami tutaj.

Risotto z dynią i gorgonzolą


Składniki:

- ryż arborio (200 g)
- dynia (150 - 200 g)
- bulion (ok. 1 l)
- gorgonzola (50 g)
- parmezan (25 g)
- biała cebula (1 mała)
- białe wino (100 ml)
- świeża szałwia
- masło

Roztopić masło na patelni, dodać cebulę i posiekaną w drobną kostkę dynię, doprawić solą i pieprzem i smażyć przez kilka minut. Dodać ryż i smażyć, aż stanie się przezroczysty. Dodać wino i szklankę bulionu. Gotować danie aż ryż zmięknie dodając co jakiś czas odrobinę bulionu. Pod koniec gotowania dodać gorgonzolę, parmezan i szałwię i wymieszać.

Burgery




Składniki:

- mąka (2 1/4 szklanki)
- jajko (1)
- suche drożdże (4 g)
- sól (szczypta)
- cukier (1 1/2 łyżeczki)
- masło (2 łyżki)
- mleko (85 ml)
- woda (190 ml)
- sezam
- antrykot wołowy (1 kg)
- dodatki (ketchup, sałata, pomidor)

Wymieszać mąkę z jajkiem, drożdżami, solą, cukrem, masłem, mlekiem i wodą. Wyrobić gładkie i elastyczne ciasto i odstawić do wyrośnięcia aż podwoi objętość (na ok. godzinę). Podzielić ciasto na 5 części, uformować płaskie bułki i odstawić na blachę posypaną mąką na ok. 45 minut. W tym czasie rozgrzać piekarnik do 200 stopni.
Wyrośnięte bułki posmarować mlekiem, posypać sezamem i piec przez ok. 15-20 minut.
Antrykot zemleć, doprawić (nie trzeba) i podzielić na 5 płaskich kotletów. Smażyć krótko z obu stron na patelni grillowej.
Bułki rozkroić i zgrillować, włożyć do środka mięso i dodatki.

niedziela, 30 czerwca 2013

Jogurtowe lody miętowe





Składniki:

- jogurt naturalny (schłodzony w lodówce) (350 g)
- syrop miętowy (schłodzony w lodówce) (35 g)
- cukier (75 g)
- świeża mięta (kilka gałązek)
- gorzka czekolada (40 g)

Posiekać miętę, zetrzeć na tarce czekoladę. Wymieszać jogurt z cukrem do rozpuszczenia się cukru. Dodać syrop miętowy i miętę i wymieszać. Masę jogurtową przelać do misy do ubijania lodów i mieszać przez ok. 15-20 minut. Dodać czekoladę i wymieszać łyżką.
Przełożyć lody do szczelnego pojemnika, schować do zamrażarki i mrozić przez ok. 1-2 godziny przed podaniem.



niedziela, 23 czerwca 2013

Lody truskawkowe




 Składniki:

- mleko (1/2 szklanki)
- śmietanka 30% (1/2 szklanki)
- żółtka (3)
- cukier (1/2 szklanki)
- truskawki (350 g)
- sok z połowy cytryny
- ekstrakt waniliowy (2 łyżki)
- mięta (kilka gałązek)


Truskawki włożyć to blendera, dodać sok z cytryny i zmiksować na gładką papkę, miętę posiekać.
Śmietankę, mleko i ekstrakt waniliowy wlać do rondelka i zagotować na niedużym ogniu. Ubić żółtka z cukrem i dodać do gotującej się śmietanki z mlekiem. Cały czas mieszając masę gotować aż nieco zgęstnieje (uwaga: nie można dopuścić do zagotowania). 
Dodać do masy zmiksowane truskawki i miętę i wymieszać. Przestudzić masę, schować do lodówki i schłodzić.
Po schłodzeniu przelać do misy do mieszania lodów i mieszać przez 20-30 minut. Następnie przełożyć lody do szczelnie zamykanego pojemnika i schować na kilka godzin do zamrażarki.

Przepis stąd.



piątek, 21 czerwca 2013

Pavlova z truskawkami





Składniki na bezę:

- białka (z 4 dużych jajek lub 5 małych)
- sok z cytryny (1 łyżeczka)
- cukier waniliowy (125 g)
- zwykły cukier (125 g)
- mąka ziemniaczana (1 łyżeczka)
- biały ocet (1 łyżeczka)


Pozostałe składniki:

- śmietanka 30 lub 36% (150 ml)
- mascarpone (125 g)
- cukier waniliowy (1 łyżka)
- gęsty likier migdałowy (2 łyżki)
- truskawki (350 g)

Rozgrzać piekarnik do 130 stopni (bez termoobiegu). Przygotować bezę: ubić białka z odrobiną soli i sokiem z cytryny. Kiedy piana będzie sztywna dodawać cukier (stopniowo po 1 łyżce) cały czas ubijając pianę. Po dodaniu całego cukru dodać mąkę ziemniaczaną i ocet i wymieszać masę.
Dużą blachę wyłożyć papierem do pieczenia i narysować na nim okrąg o średnicy ok. 20 cm. Wyłożyć na niego ubitą masę i wstawić do piekarnika. Po 10 minutach zmniejszyć temperaturę w piekarniku do 100-110 stopni i piec bezę jeszcze przez 2,5 - 3 godziny.
Upieczoną bezę wystudzić.
Przygotować krem: ubić śmietankę z mascarpone na gęsty krem, pod koniec ubijania dodać likier i cukier. Wyłożyć krem na bezę.
Truskawki umyć, pokroić w ćwiartki i posypać nimi ciasto.
Ciasto przechowywać w lodówce.
Można podawać z sosem czekoladowym z tego przepisu.


poniedziałek, 17 czerwca 2013

Placuszki bananowe (bez jajek)





Składniki na 10 placków:

- banan (1 średni)
- mąka pszenna (1/2 szklanki)
- proszek do pieczenia (1 łyżeczka)
- jogurt naturalny (200 ml)
- miód (1 łyżka)
- roztopione masło (1 łyżka)

Wymieszać mąkę z proszkiem do pieczenia. Dodać jogurt, miód i masło i dokładnie wymieszać. Banana pokroić w plasterki lub niedużą kostkę i dodać do ciasta.
Rozgrzać (bez tłuszczu) sporą patelnię, wykładać ciasto łyżką i smażyć placki z każdej strony po ok. 1-2 min.


sobota, 15 czerwca 2013

Bułeczki ziołowo-czosnkowe




Składniki na 6-7 bułeczek:

- mąka pszenna chlebowa typ 750 lub zwykła (240 g)
- cukier (1 łyżeczka)
- suche drożdże (5 g)
- sól (1/2 łyżeczki)
- oliwa (1 łyżka)
- mleko (30 ml)
- woda (135 ml)


Pozostałe składniki:

- masło (1 łyżka)
- czosnek (1 ząbek)
- świeże drobno posiekane zioła* (2 łyżeczki)

* rozmaryn, tymianek, tymianek cytrynowy, bazylia, oregano


Wymieszać mąkę, cukier, drożdże i sól. Dodać oliwę, mleko i wodę i wyrabiać ciasto przez ok. 8-10 minut. Wyrobione ciasto lekko posmarować oliwą, włożyć do miski, przykryć i odstawić do wyrośnięcia do podwojenia objętości (na ok. 30-60 minut).
Wyrośnięte ciasto podzielić na 6-7 części (ok. 60 g każda). Z każdej części uformować supełek w taki sposób:

1. Uformować z ciasta rulonik:











2. Zawiązać rulonik w supełek:











3. Jedną końcówkę rulonika przełożyć nad ciastem i wcisnąć w środek:










4. Drugą przełożyć pod spód i wcisnąć w środek:










Uformowane bułeczki przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i odstawić do wyrośnięcia na ok. 15-20 minut.
W tym czasie rozgrzać piekarnik do 180 stopni (bez termoobiegu) i przygotować masło do polania bułeczek: roztopić łyżkę masła i wymieszać z wyciśniętym ząbkiem czosnku i posiekanymi ziołami.
Wyrośnięte bułeczki polać masłem, wstawić do piekarnika i piec przez 20 minut.

Przepis stąd.



piątek, 14 czerwca 2013

Bakłażan faszerowany soczewicą




Składniki:

- bakłażan (1)
- czerwona soczewica (2 łyżki)
- czerwona fasola z puszki (2 łyżki)
- marchewka (1)
- cebula (1/2)
- czosnek (1 ząbek)
- czerwona papryka (1/2)
- pomidory (2)
- sól, pieprz
- świeże zioła (bazylia, rozmaryn, mięta)
- mozzarella z zalewy (50 g)


W rondelku zagotować odrobinę wody, wrzucić soczewicę i gotować przez kilka minut (nie musi być całkowicie miękka, dogotuje się w sosie).
Bakłażana rozkroić i wydrążyć. Miąższ drobno posiekać.
Cebulę i czosnek posiekać, marchewkę i czerwoną paprykę pokroić w niedużą kostkę. Pomidory sparzyć, obrać i pokroić.
Rozgrzać na patelni odrobinę oliwy z solą i pieprzem. Wrzucić cebulę i smażyć aż zmięknie, pod koniec smażenia dodać czosnek. Następnie dodać miąższ bakłażana, marchewkę i paprykę i smażyć przez chwilę.
Dodać soczewicę, pomidory i fasolę i zostawić na ogniu aż soczewica zupełnie zmięknie, a sos zgęstnieje. Pod koniec gotowania dodać prawie wszystkie zioła.
Rozgrzać piekarnik do 170 stopni. Nałożyć farsz do wydrążonych połówek bakłażana i zapiekać przez 40 minut. Po 40 minutach posypać resztą ziół i porwaną na kawałki mozzarellą i zapiekać jeszcze przez kilka minut, aż ser się roztopi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...